Kapat
 
Nuruahlal'a Hoş geldiniz.. Dost Kapımızdan Sizde Girin İçeri... Allah'ım Gönlümüzde Olanı Hakkımızda Hayırlı Eyle, Hakkımızda Hayırlı Olanı Gönlümüze Razı Eyle

Go Back   NURUAHLAL > Huzur Köşesi > Hadis-i Şerif
Forum Kaideleri Kayıt ol Yardım Üye Listesi Ajanda Arama Bugünki Mesajlar Forumları Okundu Kabul Et

Hadis-i Şerif Hadislerle İlgili Paylaşımlar Buraya.. Lütfen İktibaslarımızda Kaynak Belirtelim..

Cevapla
 
LinkBack Seçenekler Stil
Alt 16 Aralık 2008, 10:11   #1
Kardeş
 
Üyelik tarihi: 16 Aralık 2008
Mesajlar: 172
Standart Hadis nedir? Hadis çeşitleri

HADİS-İ ŞERİFLERİN ÇEŞİTLERİ

Sözlük manası: (hadese) fiilinden alınmış bir kelimedir. Yeni, sonradan olan, yeniden meydana gelen manalarına gelir. Tef'il babından (et-tahdîs) konuşmak, bir şeyden bahsetmek, haber vermek anlamına gelir. Bu babdan alınmış isim olan hadis ise tek kelime ile, söz ve haber demektir.
Terim olarak hadis: Hz. Peygamber (sas) e ait sözler, fiiller yani hareket ve davranışlar, tekrirler ve ona ait sıfatlardır. Diğer bir tabir ile sünnet ile eş anlamlıdır.
Hadisin Önemi:Hadisler ; bize Kur'anı açıklar, ibadetlerin yapılış şekillerin açıklar,Fıkhın (İslam hukukunun) Kur'andan sonra en önemli ana kaynağıdır. Kur'an-ı Kerimde olmayan dini hükümleri ortaya koyar, İslam modelini oluşturur.


[1308] senesinde İstanbul'da basılan (Mahzen-ül'ulûm) kitabının , birinci cüz yüzotuzaltıncı sahifesinde ve(Eşi'at-ül-leme'ât)in üçüncü sahifesinde hadis-i şeriflerin çeşitleri şöyle tarif edilmektedir.

Hadis-i Mürsel:Sahabe-i Kiramın (r.a) ismi söylenmeyip , Tabi'inden birinin , doğruca ," Rasulu Ekrem(s.a.v) buyurdu ki" , dediği hadis-i şeriflerdir.

Hadis-i Müsned:Rasul-u Ekrem'e (s.a.v) isnâd eden sahâbinin (r.a) ismi bildirilen hadis-i şerifleridir.Müsned hadisler , müttasıl veya münkatı olur.

Hadis-i müsned-i müttasıl:Resul-u Ekrem'e (s.a.v) kadar , isnâdı müttasıl olan , yani aradaki ravilerden hiçbir noksan olmayan hadis-i şeriflerdir.

Hadis-i müsned-i münkatı:Sahabiden (r.a) gayrı bir veya birkaç ravisi bildirilmeyen hadis-i şeriflerdir.

Hadis-i mevsûl:Sahabinin (r.a) (Rasûlullah'tan işittim,böyle buyurdu) diyerek haber verdiği,hadis-i müsnedi müttasıl demektir.Mevâhib-i ledünniyye ve Hadis-i Erbâîn tercemelerinde böyle olan hadis-i şeriflere Hadis-i Merfû' denilmektedir.

Hadis-i Mütevâtir:Birçok sahabinin (r.a), Rasul-u Ekrem'den (s.a.v) ve başka birçok kimsenin de bunlardan işittiği ve kitaba yazılıncaya kadar, böyle hep , çok kimselerin haber verdiği hadis-i şeriflerdir ki, bunların bir yalan üzerine söz birliği yapmalarına imkan olmaz.Mütevâtir olan hadis-i şeriflere muhakkak inanmak ve yapmak lazımdır.İnanmayan kâfir olur.

Hadis-i Meşhûr:İlk zamanda bir kişi bildirmişken ikinci asırda şöhret bulan hadis-i şeriflerdir.Yani bir kimsenin Rasul-u Ekrem'den (s.a.v) o kimseden de , çok kimselerin ve bunlardan dahi,başka kimselerin işittiği hadis-i şerifler olup,son duyulan kimseye kadar,artık hep mütevâtir olarak bildirilmişlerdir.Meşhûr hadislere inanmayan da kâfir olur.

Hadis-i Mevkûf:Sahabiye (r.a) kadar söyleyen hep bildirilip , sahabinin (r.a) Rasul-u Ekrem'den (s.a.v) işittim demeyip , böyle buyurmuş dediği hadis-i şeriflerdir.
Hadis-i Sahîh:Adil ve hadis ilmini bilen kimselerden işitilen,müsned-i müttasıl,mütevâtir ve meşhûr hadislerdir.

Haber-i Âhâd:Hep bir kimse tarafından söylenilen , müsned-i müttasıl hadis-i şeriflerdir.

Hadis-i Mü'allak:Baştan bir veya birkaç ravisi veya hiçbir ravisi belli olmayan hadis-i şeriflerdir.Baştan yanlız birinci ravisi bildirilmeyen hadise Müdelles denir.Tedlîs mekruhtur.

Hadis-i Kudsî:Manası , Allahü Teâlâ tarafından , kelimeleri ise Rasul-u Ekrem (s.a.v) tarafından olan hadis-i şeriflerdir.Hadis-i kudsîleri söylerken Peygamber Efendimizi (s.a.v) bir nûr kaplardı ve halinden belli olurdu.

Hadis-i Kavî:Söyledikten sonra bir âyet-i kerime okuduğu hadistir.

Hadis-i Nâsih:Son zamanlarında söyledikleri hadis-i şeriflerdir.

Hadis-i Mensûh:İlk zamanda söyleyip , sonra değiştirilen hadis-i şeriflerdir.

Hadis-i Âm:Bütün insanlar için söylenmiş hadis-i şeriflerdir.

Hadis-i Hâs:Bir kimse için söylenmiş hadis-i şeriflerdir.

Hadis-i Hasen:Bildirenler , sâdık veya emin olup , fakat hafızası,anlayışı, sahîh hadisleri bildirenler kadar kuvvetli olmayan kişilerin bildirdiği hadis-i şeriflerdir.

Hadis-i Maktû':Söyleyenler sahabiye (r.a) kadar bilinip , sahabiden rivayet olunan hadis-i şeriflerdir.

Hadis-i Şâz:Bir kimsenin , bir hadis aliminden işittim dediği hadis-i şeriflerdir.Kabul edilir , fakat sened , vesika olamazlar.Alim denilen kimse, meşhur bir zât değilse,kabul edilmezler.

Hadis-i Garîb:Yanlız bir kimsenin bildirdiği hadis-i sahîhtir.Ya da aralarından birine , bir hadis aliminin muhalefet ettiği hadistir.

Hadis-i Za'îf:Sahîh veya hasen olmayan hadis-i şeriflerdir.Bildirenlerden birinin hafızası adaleti gevşek olur veya itikadında şüphe bulunur.Za'îf hadislere göre fazla ibadet yapılır.Fakat ictihadda bunlara dayanılmaz.

Hadis-i Muhkem:Te'vile muhtaç olmayan hadis-i şeriflerdir.

Hadis-i Müteşâbih:Te'vile muhtaç olan hadis-i şeriflerdir.

Hadis-i Münfasıl:Aradaki ravilerden birden ziyadesi unutulmuş olan hadis-i şeriflerdir.

Hadis-i Müstefîz (Müstefîd):Söyleyenleri üçten çok olan hadis-i şeriflerdir.

Hadis-i Muddarib:Kitap yazanlara,muhteif yollardan, birbirine uymayan şekilde bildirilen hadis-i şeriflerdir.

Hadis-i Merdûd:Manası olmayan ve rivayet şartlarını taşımayan sözdür.

Hadis-i Müfterî:Müseylemet-ül kezzâbın sözleridir.Ve ondan sonra gelen münafıkların , zındıkların , müslüman görünen dinsizlerin uydurma sözleridir.Ehl-i sünnet alimleri,merdûd ve müfterî hadisleri aramış,bulmuş,ayırmışlardır.Din büyüklerinin kitaplarında böyle sözlerden hiçbiri yoktur.

Hadis-i Mevdû:Bir hadîs imâmının şartlarına uymayan hadîs-i şerîfler. Bir müctehid (âyet-i kerîme ve hadîs-i şerîflerden hüküm çıkaran âlim), bir hadîsin sahîh (doğru) olması için, lüzûm gördüğü şartları taşımıyan bir hadîs için; "Benim mezhebimin usûlünün kâidelerine göre mevdûdur" der. Yoksa; "Resûlullah'ın sallallah ü aleyhi ve sellem sözü değildir" demez. (Dâvûd-ül-Karsî)

Kaynak:Tam İlmihâl Seâdet-i Ebediyye , Ellidokuzuncu baskı , 422 ve 423. sahife .Hakikat kitabevi.
denizelektronik isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Alt 16 Aralık 2008, 21:51   #2
Peygamber Ocağında
 
GüLe SevdaLı - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Üyelik tarihi: 04 Şubat 2008
Mesajlar: 5.014
Standart

Allahım razı olsun
__________________
[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]

Tevafuklu Kur'ân-ı Kerîm Okuyup Dinleyebilmek için [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]

forumumuzda görev almak ister misiniz.lütfen [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]
GüLe SevdaLı isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Alt 16 Aralık 2008, 22:45   #3
Admin
 
nefise - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Üyelik tarihi: 04 Şubat 2008
Mesajlar: 3.235
Standart

Emeğinize sağlık, Rabbim razı olsun..
__________________
“ Nefsini kötülüklerden arındıran kurtuluşa ermiştir,”(Şems -9)

(Yûsuf dedi ki ) “(Ben) nefsimi temize çıkarmıyorum. Muhakkak ki nefis, dâimâ kötülüğü emredicidir.(Yûsuf-53)

Her nefis, ölümü tadacaktır. Bir deneme olarak sizi hayırla da, şerle de imtihan ederiz. Ve siz, ancak bize döndürüleceksiniz. (Enbiya -35)


nefise isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Cevapla


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 
Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık



sinan525 saat..


vBulletin® Version 3.8.7 ile güçlendirilmiştir.
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd
“İnsanların en hayırlısı, insanlara faydalı olandır” Hz. Muhammed (S.A.V)
NuruAhlal.com
@2008